A kiscsoportos egyéni differenciált képességfejlesztés, egyénre szabott fejlesztés célja:

A fejlesztés célja minden esetben koherens az óvodánk Pedagógiai Programjával. A fejlesztés mindig a gyermek megismerésére épül. A kiscsoportos, egyéni fejlesztéssel a leghatékonyabb a differenciált képességfejlesztés, részképességek megfelelő szintre hozása. Cél a közös, örömteli játékok során a gyermekek képességeinek kibontakoztatása, hátrányok legeredményesebb kompenzálása, személyiségeik legoptimálisabb fejlesztése, ezáltal a pozitív önértékelés kialakítása.

A kiscsoportos egyéni differenciált képességfejlesztés, egyénre szabott fejlesztés feladata:

A gyermekek fejlesztéséhez szükséges eszközök, alapvető feltételek, biztonságos, harmonikus környezet biztosítása. A gyermekek életkori sajátosságainak, idegrendszer érési folyamatainak, egyéni fejlettségi szintjüknek figyelembevétele. A fejlesztés játékba ágyazott, játékos, kellő erőfeszítést igényelve, sikerélményt biztosít. A teljesítmény szorongás elkerülése, a pozitív önértékelés kialakulása érdekében a „gyengébb” területek mellett az „erősebb” területek fejlesztése. Az „én is tudom”, „én is tudhatom” érzés megismerése, ami által csökken a gyerekek kudarctól való félelme, javul a teljesítményük.

Módszerek:

Az óvodában alkalmazott módszerek főként a gyermekek tevékenykedtetésére épülnek, alkalmazkodnak a gyermekek fejlettségéhez, egyéni – és életkori sajátosságaihoz.

  • Ismeret – és tapasztalatszerzés élmények, újabb ismeretek nyújtásával.
  • Tapasztalatok megbeszélése, következtetések levonása, összefüggések megállapítása, összehasonlítás, általánosítás.
  • Buzdítás, ötletadás, segítségnyújtás, értékelés
  • Frontális feladatok végzése, együttműködést kívánó, közösségformáló tevékenységek, kooperatív tanulási technikák alkalmazása.
  • Szokásformálás, gyakoroltatás.
  • Folyamatos motiváció a figyelem fenntartása érdekében.
  • Szemléltetés, bemutatás, beszélgetés, magyarázat, buzdítás, dicséret, gyakorlás, ellenőrzés

Elvárt eredmények:

A gyerekek önmagukat jól ismerő, a világra nyitott, érdeklődő és érzelmileg gazdag egyéniségekké váljanak.

A gyermekek egész személyiségének fejlődése, a kompetenciák fejlesztésével.

  • Kognitív kompetenciák: érzékelés, észlelés (vizuális, akusztikus, haptikus, időérzékelés, térészlelés), emlékezet (rövidtávú, hosszú távú), képzelet (kreativitás), figyelem (megfigyelőképesség, figyelemösszpontosítás, koncentráció képessége, figyelemmegosztás képessége), gondolkodás (gyűjtőfogalmak, általános tájékozottság, problémamegoldó gondolkodás, következtető gondolkodás), matematikai képességek, nyelvi képességek (szókincs, beszédértés, szemantika-jelentéstan, szintaktika-mondattan, grammatika-nyelvi szabályok alkalmazása) fejlesztése.
  • Szociális, személyes kompetenciák: érvényesülési képesség, kapcsolatteremtési képesség, beleérző képesség, kooperációs képesség, konfliktusmegoldó képesség fejlesztése.

Mozgásos kompetenciák: koordinációs ( nagymozgás, finommotorika, szem-kéz-láb koordináció), egyensúlyozó képesség, térbeli tájékozódás ( térben, síkban), testséma (testtudat, testkép, test határai)