A képesség- és mozgáskoordinációs fejlesztés célja:
A képesség – és mozgáskoordinációs fejlesztés célja, hogy a testi képességek -koordinációs, kondicionális, mozgékonyság, hajlékonyság – fejlesztésével harmónikus mozgású, jó mozgás-kultúrájú, jó állóképességű, mozgást szerető, egészséges személyiség alakuljon ki, amely összeilleszthető a Pedagógiai programunk Mozgás fejezetének a céljaival.
A képesség- és mozgáskoordinációs fejlesztés feladata:
- Elősegítse az óvodáskorú gyermek testi fejlődésének harmónikus, összerendezett mozgásfejlődését.
- Fenntartsa és kielégítse a természetes mozgásigényt.
- A mozgás megszerettetése
- A mozgásszint fejlesztése
- Elősegítse a társakkal végzett együttmozgás tapasztalatainak gazdagításával a gyermek én-határainak, a másik észlelésének, az önfegyelem, az alkalmazkodás, kooperáció képesség fejlődését.
- A konkrét mozgásos tapasztalatok beépülésének a szókincs, az elvont gondolkodás, a keresztcsatornák fejlődésének segítése a mozgásformák megnevezésével. Világos, konkrét értékeléssel a pozitív énkép alakulás támogatása.
Módszerek:
Az óvodában alkalmazott módszerek főként a gyermekek tevékenykedtetésére épülnek, alkalmazkodnak a gyermekek fejlettségéhez, egyéni – és életkori sajátosságaihoz.
- Ismeret – és tapasztalatszerzés élmények, újabb ismeretek nyújtásával.
- Tapasztalatok megbeszélése, következtetések levonása, összefüggések megállapítása, összehasonlítás, általánosítás.
- Buzdítás, ötletadás, segítségnyújtás, értékelés
- Mikrocsoportos és frontális feladatok végzése, együttműködést kívánó, közösségformáló tevékenységek, kooperatív tanulási technikák alkalmazása.
- Szokásformálás, gyakoroltatás.
- Folyamatos motiváció a figyelem fenntartása érdekében.
- Szemléltetés, bemutatás, beszélgetés, magyarázat, buzdítás, dicséret, gyakorlás, ellenőrzés
Elvárt eredmények:
- A gyermekek legyenek képesek összerendezetten, harmónikusan mozogni.
- Fejlődjön a mozgáskoordinációjuk és a finommotorikájuk.
- Mozgását, viselkedését irányítani képes legyen.
- Érzékelése, észlelése differenciálódjon (téri észlelés, téri tájékozottság, testséma stb.)
- Legyen képes figyelme összpontosítására
- Tudjon alkalmazkodni, legyen képes a szabályok betartására.
- Ismerje az alapvető viselkedési szabályokat, magatartási formákat, szokásokat.
Legyen képes érthetően, folyamatosan kommunikálni, beszélni, gondolatait, érzelmeit mások számára érthetően kifejezni.